Haiti (Zabawa
w Odcienie skóry)
Caetano Veloso
Gilberto Gil
kiedy na zaproszenie wejdziesz na taras
fundacji casa
de Jorge Amado*
by spojrzeć na szeregi
czarnoskórych żołnierzy
trwa „wypłacanie karczycha”
czarnoskórym cwaniakom
złodziejom mulatom i innym
prawie białym
uderzanym jakby byli czarni
wychowanie poprzez przykład
„patrzcie wy tam, prawie czarni
w tłumie czarnoskórych
i wy prawie biali ale tak samo biedni”
„jak można traktować
w ten sposób czarnych,
biednych i mulatów prawie białych
i prawie czarnych (z nadania biedy)
nieważne że
oczy świata patrzą teraz
na rozległy plac
gdzie zakuwano (i bito) niewolników
dziś akurat chłopcy
w mundurkach licealnych
inscenizują batuque**
dzień parad marszowej samby
epickość narodu
który ewoluuje i dojrzewa
przyciąga gapiów
czaruje i stymuluje
ale to bez znaczenia
(nic nie ma znaczenia):
ślad po domu plantatora
„mędrca szkiełko i oko”
nawet płyta Paul’a Simon’a
prawie nikt
nie jest obywatelem
ani ci co bawią się na placu
ani tamci co zostali w domach
wyobraź sobie Haiti
pomódl się za Haiti
Haiti jest właśnie tutaj
i nie jest
jeśli w TV pokażą
z bliska udawaną
panikę posła
przed głosowaniem
ws. jakiegoś pozornego
programu oświatowego
(szybki i łatwy i płytki)
który będzie stanowić
realne zagrożenie dla
powszechności
nauczania stopnia podstawowego
(co zrobisz?)
jeśli ten sam deputowany
stanie w obronie kary śmierci
a jego eminencja kardynał
pochyli się pobożnie
nad płodem ludzkim
a pokaże plecy zmarginalizowanemu
(co zrobisz?)
kiedy zwyczajowo przejedziesz
czerwone światło i zauważysz
mężczyznę sikającego na ulicy
na śmieci w workach Leblonu
i zdołasz usłyszeć samozadowolenie
São Paulo
w obliczu zabójstwa
111 bezbronnych więżniów
(co zrobisz?)
niemal wszyscy więźniowie
to czarnoskórzy
lub prawie czarni albo
prawie biali i niemal czarni
z nadania biedy
a biedni śmierdzą
i wszyscy wiedzą jak należy
traktować czarnych
(wypłacając karczycha?)
i kiedy wypuszczasz się na Karaiby
(volta no Caribe)
i kiedy uprawiasz seks
bez zabezpieczenia (sem camisinha)
i wiedziony „inteligencją”
popierasz blokadę Kuby
Pamietaj o Haiti
pomódl się za Haiti
Haiti jest właśnie tutaj
i nie jest
* Fundacja Domu Jorge Amado zajmuje kamienicę zwróconą frontem
do placu Pelourinho (Largo do Pelourinho) w mieście Salvador,
w stanie Bahia. W obiekcie znajduje się instytucja kulturalna działająca w obszarze badań, posiadająca zasoby dokumentacji
dot. pisarza Jorge Amado, a także Zélia Gattaj (żony Amado,
pisarki, fotografki; napisała biografie; aktywna w polityce
przez większość życia oraz w obszarze literatury bahiańskiej.
Miejsce dostępne dla odwiedzających, organizujące różne formy interakcji: kursy, seminaria, warsztaty, konferencje, wystąpienia, premiery książek oraz płyt; organizator wystaw, poświęconych literaturze, sztuce nawiązującej do nauk humanistycznych.
** batuque służy określeniu całości religii afro-brazylijskich związanych z kultem orixás.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz