wtorek, 12 marca 2024

Białe Łuki Łapy (nie mylić z "podaj łapę").

Białe Łuki Lapy (Arcos da Lapa) tworzą bramę wejściową do dzielnicy Lapa zamieszkaną przez klasę średnią i cyganerię Rio. W obrębie dzielnicy, w granicach placu Praça Cardeal Câmara oprócz charakterystycznych łuków znajdziemy wiele budynków
w dawnym stylu kolonialnym.
W pobliżu przebiegają dwie ważne arterie: Mem de Sá i Riachuelo. Po przebudowie kolejka ciągnąca się przez Arcos da Lapa stała się również lokalną atrakcją turystyczną, łączącą Largo da Carioca 
z dzielnicą Santa Teresa.
Początkowo w 1723 r. oddano do użytku tzw. Akwedukt Carioca (Aqueduto da Carioca), który miał
za zadanie transport wody ze źródeł rzeki - Rio Carioca aż do Largo da Carioca, gdzie trafiała ona do ludności Rio de Janeiro. Konstrukcja, wykonana z żelaznych rur, bardzo szybko uległa zniszczeniu z powodu korozji wywoływanej wilgotną bryzą morską. Dlatego wkrótce zastąpiono ją odporną mieszanką betonu z kamieniem i wapnem. Ten etap zakończono w 1744 r. na polecenie ówczesnego gubernatora, hrabiego Bobadela.
Obecne Arcos składają się z 42 podwójnych łuków. Ponadto biała konstrukcja ma 270 m. długości
i 17,6 m. wysokości. W 1747 roku Łuki zyskały jeszcze większy rozgłos dzięki dodaniu ceglanego sklepienia. Ten dodatkowy urok miał uzasadnienie funkcjonalne: ceglany mur miał zapobiegać nielegalnemu odprowadzaniu wody. Oprócz piękna architektonicznego inspirowanego akweduktem Águas Livres w Lizbonie, ten dodatek sprawił, że łuki były jeszcze piękniejsze.
Około 1850 roku sieć wodociągowa Rio rozwinęła się i została zmodernizowana. W ten sposób Arcos straciły swoją funkcjonalność. Wraz z inwestycjami w infrastrukturę miasta, na ulicach miasta pojawiły się pierwsze wagoniki linii tramwajowej. Pierwsze z nich z 1859, dosyć archaiczne, były ciągnione przez muły (dar cesarza Dom Pedro II dla miasta). Po latach nowocześniejsze tramwaje parowe stopniowo zastępowały muły. W ten sposób pod koniec XIX wieku Arcos da Lapa zostały włączone do miejskiego systemu komunikacyjnego.
W 2015 roku miasto Rio de Janeiro przeszło poważną restrukturyzację, gdyż w 2016 roku miało być oficjalnym gospodarzem igrzysk olimpijskich. W konsekwencji Łuki zostały poddane rewitalizacji. Odnowiono je, wymieniono tory i wyposażono w nowe tramwaje. Dziś kursują wytrwale i łączą tunel Dois Irmãos ze stacją Carioca.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Archiwum bloga