czwartek, 10 grudnia 2020

Krytycznym okiem Caetano Veloso / Haiti

„Haiti” zawiera ostrą krytykę polityczną Brazylii, poprzez porównanie Federacji do poziomu cywilizacyjnego Haiti. Oczywiście Caetano nie prezentuje rozwiązań, które miałyby uzdrowić sutuację (nie sposób jest zrobić coś takiego od ręki). Krytyka „licencjonowana przez poezję” ma zwrócić uwagę na wiele organicznych problemów, które tkwią w tkance jego kraju: nierówności społeczne, ubóstwo, rasizm, korupcja, uprzedzenia, dyskryminacja, obojętnosci władz i in., bardziej bagatelnych kwestii.


Haiti znalazło się na dysku „Tropicália 2” nagranego przez Veloso wspólnie z Gilberto Gil w sierpniu 1993 przez wytwórnię Philips. Płytę wydano w 25. rocznicę ukazania się krążka, który zainicjował ruch Tropikalizmu („Tropicália ou Panis et Circensis”). Płyta miksuje dżwięki elektroniczne z muzyką 

z Bahii - axé w utworach o klimacie bossa novy. 


A propos kwestii mniej politycznych, bardziej lekkich, 

w piosence „Haiti” (utwór otwierający album) Castano krytykuje zwyczaj Brazylijczyków polegający na ignorowaniu świateł 

w ruchu ulicznym:


„E se, ao furar o sinal, o velho sinal vermelho habitual”

(„kiedy zwyczajowo przejedziesz czerwone światło 

i zauważysz...”).


Z powodu tej krytyki Caetano zaproszono do udziału w 1994 

w serialu edukacyjnym pt. „Edukacja w ruchu drogowym”.  

Krytyka wpływowego artysty stała się inspiracją do ochrzczenia urządzeń, które fotografują kierowców przejeżdżających 

na czerwonym świetle imieniem „Caetano”.


`````````````````````````````

Haiti (Zabawa 

w Odcienie skóry)

Caetano Veloso

Gilberto Gil


fragment:


"...kiedy zwyczajowo przejedziesz 

czerwone światło i zauważysz 

mężczyznę sikającego na ulicy
na śmieci w workach Leblonu 

i zdołasz usłyszeć samozadowolenie 

São Paulo

w obliczu zabójstwa

111 bezbronnych więżniów  
(co zrobisz?)..."


(w wykonaniu CV i Gilberto Gil)








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Archiwum bloga